CARA MENYUSUKAN BAYI CARA ‘DIRECT FEEDING’ YANG BETUL


Assalamualaikum.

Ibu yang baru pertama kali melahirkan bayi perlu tahu tentang ini kerana kesilapan cara memberi susu ibu terus dari payudara akan memudaratkan ibu dan bayi. Samada berlaku melecet yang teruk pada puting ibu dan susu tidak dapat diminum dengan sempurna oleh bayi dan juga  boleh mengakibatkan juga bayi lemas.


Bagi ibu yang baru selesai melahirkan bayi seeloknya menyusukan bayi dalam kedudukan yang selesa iaitu paling bagus dalam keadaan duduk. Memegang bayi dalam keadaan mendakapnya dengan rapat ke dada. Mulut bayi mestilah menghisap penuh sehingga ke aerola payudara seperti gambar di bawah ini. Antara payudara dengan hindung bayi pastikan ada sedikit ruang untuk bayi bernafas.








Sekiranya bayi cuma menghisap kawasan puting payudara ibu akan luka dan melecet mengakibatkan ibu mengadu sakit dan tidak mahu untuk menyusukan bayi sedangkan ibu perlu belajar cara-cara menyusukan anak dengan betul kerana penyusuan yang sempurna tidak akan menyakitkan ibu sedangkan ibu akan berasa lebih selesa ketika bayi menghisap susu.

Sekiranya pada hari pertama di wad, jika awak berasa kurang pasti dengan cara menyusukan bayi, awak boleh bertanya nurse yang berhampiran katil tentang masalah penyusuan. Jururawat terutamanya di hospital-hospital kerajaan lebih suka sekiranya ibu selepas bersalin menyusukan bayi dan mereka sememangnya perlu membantu ibu-ibu selepas bersalin yang mempunyai masalah menyusukan bayi kali pertama.

Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Terkini

KELI MASAK SAMBAL MUDAH DAN RINGKAS

Assalamualaikum. Salam Ramadhan Al-Mubarak!  Hari ni saya nak share sikit makanan kegemaran saya semasa iftar . Kalau tak ada lauk ...