BEBERAPA KESILAPAN SERING DILAKUKAN PENIAGA ONLINE


Assalamualaikum.

Jom ambil tahu beberapa KESILAPAN AWAL PENIAGA ONLINE dalam mempromosikan produk masing-masing!

Tanamkan di minda, DILARANG sama sekali melakukan kesilapan seperti ini:

1) POST GAMBAR DAN TAG KAWAN KAWAN

Ramai sekarang trend dok buat macamni kat kawan-kawan yang awak kenal dan juga tidak. Cara macam ni kena jaga-jaga...
Sebab akan buat org menyampah dengan kita. Takkan tiap kali post gambar perlu tag mereka? Silap silap haribulan mereka unfriend atau blok awak terus. 

Tak semua suka bila kita buat macam tu sebab masing-masing ada hak untuk memilih samada kawan-kawan tak kisah awak tag dia beribu kali sekalipun atau mereka kisah dan tak suka wall mereka diganggu iklan yang berterusan.

2) TAK PENUHKAN KUOTA FRIENDS DI FB

Friends baru ade 1000 lebih, tapi... 
Alahai sayang, rugi awak tak penuhkan kuota tu. Awak lebih rela lagi nak tag kawan-kawan awak yang tadi tu. Pergilah... penuhkan kuota friendlist awak ye, buka page page online shop yang actif. Contoh seperti: lazada, zalora, bella ammara, aidijuma, dan macam-macam lagi la yg famous. Add dari situ aje... Sebab semua yang likes tu ternyata suka cuci mata tau!

3) SINGKATAN PERKATAAN TERLALU BANYAK

Nak berbisnes, elok taip full. Kalau boleh sebijik-sebijik perkataan tu. Jangan la terlalu shortform sampai orang nak baca pun terlalu susah nak faham. Nak berniaga atau nak wasap kawan kawan guna bahasa macam tu? Kalau saya kan awak baca bahasa shorform yang melampau tu... Saya tak tengok dah iklan tu terus.

4) KURANGKAN GUNA TERLALU BANYAK EMOJI DALAM 1 POSTING.

Jangan guna terlalu banyak. Ada setengah penjual, 1 ayat 1 emoji. Allahu,  berpinar mata orang nak baca posting awak tu nanti. Naik lemas rasa mata nak pilih mana satu ayat mana satu emoji awak nanti hehehe! Saya cadangkan awak letak emoji pada awal posting atau akhir posting sahaja.

5) TERLALU KERAP POST GAMBAR PRODUK.

Jangan terlalu kerap post gambar produk. Selang selikan dgn testimoni. Bila orang dah mula tahu kita jual apa, org mesti nak tahu sejauh mana keberkesanan produk yg kita jual. Jadi, buat 1 album khas untuk testimoni produk kita. Setiap hari upload testimoni 2 atau 3 kali. Upload juga setiap aktiviti kita, pergi post barang. Pergi cod. Itu semua utk tmbah kepercayaan customer

6) JANGAN 24 JAM POSTING AYAT

Awak jual online, tapi setiap masa awak posting ayat sahaja. Macam mana customer nk tahu apa produk yg awak jual? Pagi wish good morning. Tengah hari cerita pasal produk. Malam awak post pasal customer suka bla bla. Tapi awak tak share rupa produk awak lebih-lebih lagi gambar produk tu seketul pun tak ada. So, macam mana mereka nak kenal? Untuk customer beli mereka harus selalu NAMPAK.

7) NAMA, PROFILE PICTURE, COVER PHOTO
 
3 benda penting ni saya pernah bagi tips dulu. Gunakan nama anda sendiri. Jangan guna nama seperi cahaya salju, cik surihati apa benda semua tu. Kenapa nama penting? Orang mula membeli dengan kepercayaan. Nama awak pun macam tu, ingat mereka yakin nak beli? Macamana nak bina kepercayaan antara awak dengan pelanggan? 

Saya sendiri pun kalau nak beli online, mesti nak kenal juga sikit-sikit background seller tu, nama dia.. duduk mana.. apa aktiviti family dia.. start from that, saya mula bina kepercayaan pada seller tersebut. Maklumlah, zaman sekarang ni banyak penipu besar!

Guna profile picture gambar sendiri. Letaklah gambar awak yang cun-melecun tu... Ini untuk meyakinkan customer bahawa mereka membeli dengan trusted online seller. Contoh: Awak guna gambar bunga matahari untuk profile picture, customer nak beli dengan bunga matahari?

Cover photo, gunakan gambar yg melambangkan awak berniaga. Letak gambar produk cantik-cantik, edit no handphone awak buh kat gambar.

Semoga bermanfaat semuanya... Saya cuma berkongsi untuk membuka minda anda agar lebih peka!

Sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Terkini

KELI MASAK SAMBAL MUDAH DAN RINGKAS

Assalamualaikum. Salam Ramadhan Al-Mubarak!  Hari ni saya nak share sikit makanan kegemaran saya semasa iftar . Kalau tak ada lauk ...