CARA TERBAIK PILIH NAMA ANAK

Assalamualaikum.



Baru-baru ni ada kedengaran tentang isu penukaran nama anak oleh jabatan agama negeri Pulau Pinang berkaitan nama 'DAMIA' yang membawa maksud tempat keluar kotoran. Saya juga terkejut dengan isu ini, yelah kan... sebagai ibu bapa kita rasa dah buat pilihan nama yang terbaik buat anak-anak tapi rupanya masih membawa maksud yang waswas iaitu tidak pasti.

Namun, jika diselidiki nama 'DAMIA' membawa maksud yang baik sama seperti kebanyakan nama lainnya. Rasanya tiada masalah cuma jika terdapat kesilapan huruf atau sebutan sahaja yang akan membawa makna lain. Kenyataan yang dikeluarkan oleh Dr. Maza juga ada mengaitkan dengan nama 'DAMIA' ini, beliau sendiri menegaskan maksudnya baik dan tiada sebarang masalah bagi ibubapa yang menggunakan nama tersebut buat anak-anak mereka.

Saya bukan nak ulas sangat isu ini... cuma teringat tentang pemilihan nama buat bakal puteri dan putera kami beberapa tahun lepas. Sememangnya difficult sangat-sangat sebab mahukan makna yang terbaik dan menyeluruh. Lebih merungsingkan saya apabila hubby saya langsung tak berkenan nama -nama yang saya pilih untuk bakal anak pertama kami masa tu.

Akhirnya, cari punya cari dan selidik makna saya meminta dia bersetuju dengan nama :

NABIHAH INSYIRAH

Pada mereka yang dah biasa mendengar nama ini mungkin tiada apa yang istimewa, tetapi pada saya memberi maksud yang sangat mendalam. Nabihah ini membawa maksud kebijaksanaan dan Insyirah pula membawa maksud kelapangan hati. Masa saya diberitakan mengandung, saya begitu gembira sekali sebab diberi peluang menjadi ibu oleh Allah. Hati saya lapang dan tenang waktu itu kerana fitrah setiap wanita inginkan yang terbaik buat diri sendiri dan keluarga.

Alhamdulillah, akhirnya hubby terima juga saya nak guna nama ni untuk puteri kami yang bakal lahir. Seronok jangan ceritalah sebab selama 9 bulan 10 hari bayi duduk dalam rahim kita... bawak berjalan, bawak makan minum, bawak shopping, bawak ke masjid surau, bawak mandi ke tandas bagai... bila dapat menamakan anak sendiri tu seakan anugerah yang tak terkata nikmatnya!

Selang setahun saya melahirkan seorang putera pulak masa tu agak mengagau nak mencari nama buat anak kedua ini sebab rezeki Allah bagi tak terduga cepat begini. Masa nak menamakan si putera saya pilih sendiri sebab hubby agak sibuk. Nak tunjuk pada hubby pun tak sempat. Masa tu duk terfikirkan nama Naufal Khalish tapi rasa macam sesuatu dengan nama yang nak diberi pada si putera yang bakal lahir. Hinggalah si putera lahir ke dunia, saya masih simpan nama itu untuk diberi pada dia tapi saya sempat beritahu umi saya dulu. Umi cakap dia rasa macam pernah dengar nama Naufal ni ada di sebut sebut kalau terjumpa cucu seseorang. Rupa-rupanya nama cucu sepupu abah saya, Naufal juga namanya.

Sepakat untuk menukar pemberian nama, saya bagitau suami minta hold dulu daftar kelahiran anak. Jenuh jugalah saya memikirkan untuk menukar nama si putera. Saya gigih mencari siang dan malam hampir dua hari.

Akhirnya, saya dapat yang bersesuaian dengan makna untuk si putera yang baru 5 hari lahir masa tu. Saya memilih nama :

NADEEM KHALISH

Maksudnya sangat menarik pada saya kerana anugerah Allah buat saya adalah kejutan yang tidak disangka buat kami semua terutamanya buat puteri saya Nabihah Insyirah. Nadeem bermaksud Rakan karib atau sahabat dan maksud Khalish adalah yang ikhlas atau keikhlasan. Saya bersyukur walaupun terkejut dengan kehadiran si putera yang tak disangka-sangka semoga dia boleh menjadi sahabat buat kami semua.

Pada mulanya suami agak tidak bersetuju dengan pemberian nama ini tapi saya dah pastikan maksudnya baik dan tidak memberi sebarang makna yang buruk. Semoga Nadeem Khalish mampu memberi manfaat buat agama dan negaranya kelak. 

Hakikatnya, pada saya bukan senang juga untuk memilih nama anak lebih-lebih lagi jika rakan dan saudara-mara sudah gunakan nama yang dipilih untuk anak-anak mereka. Takkan nak menamakan anak dengan nama sama pulak kan? So, sebab itu jangan juga terlalu memandang mudah menamakan anak. Kadangkala pilihan nama ikut sedap rasa tapi maknanya terjadi sebaliknya (makna tidak baik) memang rasa ralat jugalah. Ada juga yang memang tidak mahukan sebarang makna dalam pemilihan nama buat anak-anak dan dimaksudkan sahaja sebagai hamba Allah.

Ada sesetengah ibubapa memilih nama anak melalui bahasa selain melayu dan arab. Maka, membawa maksud dalam bahasa tersebut. Jika maknanya baik tidak mengapa kerana di akhirat kelak kita akan dipanggil dengan nama yang baik-baik oleh Allah S.W.T Kerana itu dalam Islam setiap ibubapa disarankan memilih nama yang bermaksud baik untuk anak-anak. Semoga anak-anak menjadi insan yang soleh dan solehah.

Sekian.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Cerita Terkini

CARA URUS SUSU IBU PERAHAN ATAU EBM

Assalamualaikum. Tentu ada ibu-ibu yang dah lupa bagaimana nak uruskan susu ibu perahan bila dah bertahun jarak antara anak pertama den...